Warning: include(/incl/imail.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/vhosts/nbbdelft.nl/httpdocs/Arbitrage/claim-waarbij-kaart-valt.htm on line 16

Warning: include(/incl/imail.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/vhosts/nbbdelft.nl/httpdocs/Arbitrage/claim-waarbij-kaart-valt.htm on line 16

Warning: include(): Failed opening '/incl/imail.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/pear') in /home/vhosts/nbbdelft.nl/httpdocs/Arbitrage/claim-waarbij-kaart-valt.htm on line 16

             NBB District Delft  


Claim en kaart valt

Deler: Noord

Kw: Niemand


 H

♣ T 9

 
B
♣ 4 2


 6
3
♣ 2
 
 9
5 4
♣ 
 

Probleemstelling:  

Zuid is leider in een 3SA kontrakt. In de dummy (NOORD)  ligt nog H en ♣10 en 9 , zijn 3 vrije slagen, ik zeg “claim de overige 3 slagen want ik ga met m’n 9 naar de koning” , en laat m’n kaarten zien dan valt 5 eruit waarop m’n rechter tegenstander (OOST = arbiter ) zegt  “dit (dus 5 ) is nu de gespeelde kaart “ .
Contract gaat 1 down omdat nu 5 genomen wordt door m’n linker tegenstander (WEST) met B ! Oost is er n.m. niet mee eens dat de kaart viel en zei je pakte 5 en niet  9 waarop ik zei “maar ik geef de claim toch aan en de manier van spelen”  zou het dan een “verpakking “ kunnen zijn?  5 als gespeelde kaart blijft staan aangezien er geen “neutrale” arbiter erbij werd geroepen en 3SA gaat nu 1 down.. Is bovenstaande nu de juiste gang van zaken ?

Antwoord:  

Om te beginnen is het volgens art 9B1(a) zo dat het spel pas door mag gaan als de arbiter geroepen is. En als je claimt houdt het spelen in principe op (art68D1). Dus alle kaarten die dan vallen of in de lucht gaan vliegen is onbelangrijk. Het worden dan geen gespeelde kaarten of wat dan ook, omdat het pas na het claimen gebeurde !!

Dan zal de WL nagaan wat je gezegd hebt en wat daarna de bezwaren van OW zijn.

En als de WL constateert dat wat je schrijft klopt dus  "ik claim de overige 3 slagen en ik ga met m'n 9 naar de koning" en dat je daarna 5 uit je hand liet vallen of tijdens je uitleg hoe je claimde  5 uit je hand liet vallen is niet belangrijk dan krijg je de laatste 3 slagen.

Maar ik weet natuurlijk niet wat er aan tafel gezegd of gedaan is. Maar zoals jij het beschrijft is je claim juist en dat er daarna een kaart uit je hand valt is niet belangrijk. Je mag ze na je claim allemaal laten vallen, zelfs tijdens je claim. En tijdens het claimen laat je natuurlijk je kaarten allemaal zien.