NBB District Delft  


Afstaan van een slag die er niet is

Probleemstelling:

Wij speelden aan tafel 1 de spellen 1 t/m 3. Op spel 2 speelt Zuid het contract van 1SA.
Met nog wat slagen te gaan zegt de leider Zuid die aan slag is :
Ik maak deze 4 slagen (hij laat de kaarten zien) en daarna zijn de twee laatste ♥-slagen voor jullie.
Men vult de score in als 1SAC.

Na het spelen van spel 3 komen NZ tot de conclusie dat Zuid bij z'n claim maar 5 kaarten had, dus waren er toen nog 5 slagen te gaan.
West zegt dat Zuid hun 2 slagen toebedacht had en dat Zuid helaas fout geclaimd had en dat OW dus twee slagen moesten krijgen.
Als OW slechts 1 slag krijgen dan zou de score 1SA +1 worden.
Wat moet je als WL die geroepen wordt in zo?n geval doen.

Antwoord: 

Als vaststaat dat Zuid zoals u zegt aangegeven heeft dat hij van de 5 laatste slagen er eerst 4 zou maken  dan blijft er maar eentje over voor OW. Dat Zuid gezegd heeft dat OW daarna (dus nadat hij 4 slagen gemaakt zou hebben) en nog twee zouden krijgen is natuurlijk fout in die zin dat er maar 1 slag overblijft en die wordt dan aan OW gegeven.
Je kunt geen slagen weggeven die er niet zijn.
Zulke soort zaken moeten alsnog hersteld worden tot een half uur na bekendmaking van de uitslag van de zitting en dus in dit geval ook na het spelen van spel 3, terwijl het gaat om claim en afstaan uit spel 2.

Het resultaat moet vastgesteld worden op 1SA + 1.