NBB District Delft  


Probleemstelling:

 

Graag je mening over het volgend geval.

Ik als Zuid open 1SA, West doet een volgbod van 2 wat minstens een 5-kaart in aangaf. Mn partner Noord  biedt nu 3. Ik alerteer niet, daar ik het bod niet zo goed begreep,dacht dat ze me vroeg of ik dekking had in had. Daar ik A had bood ik 3SA.

Mn partner bood nu 4 met een 7-kaart in en een singleton 3.

Mag dat? Aan de tafel waren de meningen verdeeld vanwege het niet alerteren van mij.

Graag je mening. 

 

Antwoord:

 

Natuurlijk moet 3 wel formeel gealerteerd worden, maar iedereen begrijpt toch dat dat niet reëel is. Het bod van 3 is in ieder geval forcing en uit het niet alerteren kan je partner verder niets zinnig afleiden. En daarna mag zij zonder meer 4 bieden.